V.V. Vosmeer
Oud Vossemeer

Een artikel over het 75 jarige bestaan van V.V. Vosmeer in de PZC

Ben van den Aarssen 03-02-21, 18:33 Bron: PZC

Vosmeer kijkt bij het 75-jarig jubileum niet naar het verleden, maar naar de toekomst

OUD-VOSSEMEER - Eind vorig jaar stuurde voorzitter Gert Heijboer (foto) alle spelers van het eerste elftal en de JO19 van Vosmeer een bericht. Of ze toch van plan waren om de club na corona trouw te blijven? De reacties waren hoofdzakelijk positief en Heijboer haalde opgelucht adem: het voortbestaan van Vosmeer was veiliggesteld. ,,We zijn al jaren bezig met koppen tellen.”

Afgelopen maand bestond de vereniging precies 75 jaar. Gevierd werd het jubileum niet. Al was er nog wel een feestcommissie in het leven geroepen. De tweede coronagolf maakte echter aan alle illusies een eind: de jubileumviering moest worden uitgesteld. Heijboer is er niet al te rouwig om. ,,We zijn vooral met de jeugd en de toekomst bezig”.

Partijtjes met misdienaars

Toch even een stukje historie: de club werd in januari 1946 opgestart vanuit het rooms-katholiek kerkkoor, door een pater die partijtjes voetbal organiseerde met misdienaars. Roda was de clubnaam, wat staat voor Recht Op het Doel Af. Pas in 1955 werd het lidmaatschap opengesteld voor niet-katholieken en ging de club Vosmeer heten. Het sportieve hoogtepunt ligt in 1971, het seizoen waarin de derde klasse werd bereikt.

Vosmeer kruiste in die jaren de degens met clubs als Halsteren en Alliance en was gevreesd in de verre omtrek. Het volk stond in drommen langs de lijn. ,,Ik weet dat we toen zelfs vier seniorenelftallen hadden.’’ Heijboer trad aan bij de club, in het spoor van zijn voetballende zoon Yannick. Als vanzelf werd hij elftalleider en later bestuurslid. Sinds vijf jaar is hij voorzitter.

(Op de foto van voorzitter Gert Heijboer zit Copyright en wordt daardoor niet geplaats in dit stuk)

Vosmeer bevond zich al in een dalende lijn en ook de overstap naar het zaterdagvoetbal bleek niet de ideale oplossing. Enkele seizoenen geleden moest ook het tweede elftal, dat voor een deel uit Poolse jongens bestond, tussentijds uit de competitie worden teruggetrokken. Ondertussen verloor het eerste elftal in de vierde klasse zowat elke wedstrijd met grote cijfers. Twee jaar geleden deed die ploeg een stap terug, naar de vijfde klasse van het reservevoetbal. ,,Het spelplezier moest terugkeren.’’

Nieuw seizoen

Het coronavirus stuurde het afgelopen jaar alles in de war. Getraind en gevoetbald wordt er niet meer door de senioren en ook de contributiebetaling is stopgezet. De zes jeugdteams van Vosmeer spelen nog wel een onderlinge competitie. Ondertussen wordt er koers gezet naar het nieuwe seizoen, waarin het eerste elftal en de JO19 worden samengevoegd tot één team. Heijboer is onverminderd positief. ,,Gelukkig is ook ons vrijwilligersbestand trouw.’’